Hoe ga jij om met een oncomfortabel gevoel?

De keuze die ik gemaakt heb om geen losse sessies meer aan te bieden en alleen nog maar voor trajecten te kiezen voelt goed. Ik merk dat ik dichter bij mezelf kan blijven en dat ik elke keer blij word als ik er aan denk.

En toch…… deze ruimte, deze lichtheid, plezier, vrijheid; het voelt ENORM oncomfortabel. Het geeft een gevoel van draaien, niet weten wat te doen, onrust, storm in mijn borstgebied, het willen wegdrukken van dit gevoel.
Ik was me er bewust van maar ik wilde nog niet goed zien wat het was. Ineens kwam het binnen: het is oncomfortabel.

Mag het oncomfortabel zijn?
Ja, dat mag er zijn. Het is logisch. Het is iets nieuws dat mag oncomfortabel zijn.

Als je verhuist, een nieuwe baan hebt, een nieuwe relatie kan dit soms heel oncomfortabel zijn.
Het erkennen van dit gevoel zorgt er al voor dat je het bijna niet meer voelt.
Het erkennen van dit gevoel zorgt voor compassie voor mezelf. Alsof ik nog liever voor mezelf wil zijn. Alsof ik nog meer liefde voel voor mezelf en trots en dankbaarheid.

Het is behoorlijk nieuw voor me, dit patroon. Ik moet zeggen dat ik er best aan kan wennen.
In plaats van hard naar mezelf te zijn, streng en oordelend is er nu ruimte voor zelfliefde.
Hoe wordt het nog beter dan dit?

Hoe ga jij om met een oncomfortabel gevoel?

Voel je de onrust, de storm in jezelf?
Niet wetende wat er aan de hand is.
Het is gewoon niet fijn en je wilt dit gevoel niet voelen
Je krimpt in elkaar
Maakt jezelf kleiner
Wordt het liefst onzichtbaar

Ben je gewend om het gevoel weg te eten of weg te drinken?
Dan voel je een vol gevoel van je maag ipv de onrust
Of je verdoofd het gevoel met alcohol of andere verslavende middelen
Helpt het je om iets te kopen? Sex te hebben? Te gamen? Ruzie te maken?
Herken jouw patroon.

Vechten tegen dit oncomfortabele gevoel
Het kost energie
Je bent niet meer bij jezelf, niet meer in jouw lichaam
Je stapt er uit.
Geen verbinding meer met jezelf
Zo onderdruk je dit gevoel

Ik herken het als geen ander. Het is fijn om te weten dat je ook iets anders kunt kiezen dan het weg te drukken, er tegen te vechten. Wat als het gevoel er mag zijn? Weet dat het gevoel tijdelijk is en dat het gevoel er is om je nog meer zelfvertrouwen te geven in jouw keuze.

Word je bewust van jouw gedrag, jouw reactie wanneer het oncomfortabel voelt of overweldigend.
Dit kun je doen door jezelf te observeren van een afstand of op hoogte zoals een vogel of een helikopter. Zo blijf je uit het drama, uit het slachtofferschap en neem je de regie weer terug. Het is heel interessant om situaties op deze manier te bekijken. Je leert er veel van.

Een andere manier is om jouw energetische muren die je hebt opgebouwd naar beneden te doen en jouw energie te verruimen. Jezelf groter te maken, meer ruimte in te nemen en je zult ervaren dat het oncomfortabele gevoel niet meer zo heftig is.

Op deze beide manieren druk je het gevoel niet weg, mag het er zijn en kun je het toelaten.
Daarna ebt dit gevoel weg.
Daar mag je op vertrouwen.

Heb je hier vragen over of kan ik je ergens mee helpen? Stuur me gerust een mail: info@edithhelwegen.nl

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *