Wat doe jij met medewerkers die zich vaker (kortdurend) ziekmelden?

Ik werd door een zorginstelling gevraagd om een medewerker te coachen die vaak kortdurend ziek was. Ik zal haar Christa noemen. Christa is administratief werkster en werkte drie dagen per week. Op maandag, dinsdag en donderdag. Christa was vaak 1 of 2 dagen ziek, met name op maandag. Haar collega’s (artsen en verpleegkundigen) waren hier niet blij mee. De collega’s konden niet meer op haar vertrouwen. Ze moesten haar taken overnemen en hun eigen werk kwam in het gedrang. Dit werd aangegeven aan de manager maar meer dan een functioneringsgesprek waarin dit besproken werd, volgde er geen actie. De verkoudheid van Christa die steeds terugkeert is van een allergie.

Na een aantal jaren hadden de collega’s er echt genoeg van: Bij de planning werd er al rekening gehouden met het feit dat Christa zich ziek zou kunnen melden. Dan kon er een collega van een andere locatie inspringen. Er werd uiteindelijk actie ondernomen, ook omdat ze haar werk steeds minder goed uitoefende. De manager stelt Christa voor om eens met een coach te praten vanwege haar ziekteverzuim. Christa stemt toe.

Het eerste gesprek met Christa, haar manager en ik bespreken we samen de reden en het doel van het traject. Het doel is: te onderzoeken wat de reden kan zijn van dit vaak kortdurend ziekteverzuim en indien mogelijk hier actie op te ondernemen.

Het klikte meteen tussen Christa en mij. Christa ziet er zeer verzorgd uit. Er is duidelijk aandacht besteedt aan haar kleding, haar make-up en haar kapsel. Christa schiet in de verdediging als de manager nogmaals aangeeft waarom dit traject wordt ingezet. Ze kan er immers ook niets aan doen dat die verkoudheid steeds op maandag komt.

Wanneer de manager is weggegaan praten Christa en ik over haar thuissituatie. Christa is getrouwd en heeft 2 kinderen. Een jongen en een meisje. Na de laatste bevalling kreeg Christa een depressie. Dat vindt ze nog steeds een verschrikkelijke periode in haar leven. Het heeft veel indruk gemaakt op haar.

Haar kinderen zijn alles voor haar. Het werk vindt ze wel leuk maar ze moet werken zodat ze samen met haar man de hypotheek kan betalen.

Er zijn leuke kanten aan het werk maar tijdens onze gesprekken blijkt ze toch vaak tegen taken op te zien. Het waren taken waarin ze in contact komt met cliënten die niet altijd aardig zijn en hun frustraties uitten. Hier kan Christa niet goed mee omgaan. De maandag werkt ze ook nog alleen. Er zijn wel collega’s (verpleegkundigen en artsen). De andere dagen dat ze werkt zijn ze met zijn tweeën. De spanning van de minder leuke taken komen zondagmiddag al om de hoek kijken en op zondagavond ziet ze als een baksteen op tegen het feit dat ze maandag weer aan het werk moet. Door dit verhaal te vertellen werd Christa zich bewust van het patroon wat er bij haar ontstaat.

Ze voelde zich onzeker over het omgaan met gefrustreerde cliënten, was eigenlijk bang voor deze cliënten. Dat maakte haar ook onzeker in meerdere werkzaamheden. Door haar zelfvertrouwen te vergroten werd haar onzekerheid minder.

De spanning die op zondagmiddag bij haar op kwam zetten hanteert ze nu door in het hier-en-nu te blijven. Ze is bewust van de spanning, accepteert deze spanning en blijft tegelijkertijd in het hier-en-nu. Nu haar zelfvertrouwen is vergroot en ze de leuke kanten van het werk ziet, is ze weer gemotiveerd in deze baan. Ze voelt zich lekker en functioneert goed. De spanning op zondag is steeds minder aanwezig.

Tips:

    • Ga als werkgever of leidinggevende in gesprek met een medewerker die vaak ziek is. Er zit vaak meer achter dan je in eerste instantie denkt. Kom je niet verder in het gesprek, laat dit dan doen door een onafhankelijke partij.
    • De reden van vaak kortdurend ziekteverzuim is meestal een motivatieprobleem bij de medewerker, een onderdeel van de cultuur van het bedrijf of het is een lichamelijk probleem.
    • Merk je spanning op, de dag voor je weer aan het werk “moet”? Dit is meestal de zondag. Ga dan eens na waar deze spanning vandaan komt.  Wat vind je leuk aan je werk en wat niet. Welke kant overheerst? Overheerst de minder leuke taken van je werk? Praat dan eens met je leidinggevende. Misschien zijn er mogelijkheden binnen het bedrijf. Denk hierbij aan scholing of een andere functie.
    • Een zieke medewerker kost zo’n € 220,- per dag.

 

Wat doe jij met medewerkers die zich vaker (kortdurend) ziekmelden?


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *