Hoe pak jij in jouw bedrijf het “vaak kortdurend ziekteverzuim” aan?

Medewerkers die zich vaak kortdurend ziekmelden kosten bedrijven cq organisaties handen vol geld. Mijn ervaring is dat dit te maken heeft met de bedrijfscultuur; er is geen drempel om je ziek te melden.
Of het heeft te maken met de motivatie van de medewerker;
• Zit de medewerker nog wel op de goede plek?
• Wordt hij/zij nog wel genoeg geprikkeld in zijn werk?
• Vindt hij/zij het werk nog wel leuk?
• Past de visie/missie van het bedrijf nog wel bij de werknemer?
• Wat zijn stressoren en motivators binnen het werk?

Dit kan ook invloed hebben op de sfeer binnen het team. Teamleden moeten telkens de taken van de zieke medewerker opvangen terwijl ze het zelf al druk hebben. Men kan niet meer vertrouwen op de zieke medewerker omdat deze er dan wel en dan niet is. Het kan tot gevolg hebben dat de zieke medewerker wordt buitengesloten binnen het team, waardoor het werk in het geding komt.

Hoe pak jij dit in jouw bedrijf aan?
Reacties zijn van harte welkom.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *