Hoe haal je meer uit je medewerkers?

Een werkgever vertelde mij laatst tijdens een netwerkbijeenkomst dat hij problemen had met een werknemer. Deze werknemer, ik noem hem Bert,  kon niet presteren onder druk. Er was niets aan de hand wanneer hij in zijn eigen tempo kon werken. Hij deed zijn werk ook goed.

In deze tijd van crisis waar ook de werkgever mee te maken had, werd hij wel eens gebeld voor een spoedklus. De werkgever nam deze klus aan maar dan begon de ellende. Bert raakte geïrriteerd, kwam te laat op zijn werk en was de hele dag niet of nauwelijks aanspreekbaar door zijn gedrag en houding. De werkgever had hem hier al meerdere keren  op aangesproken, dan ging het  weer een tijdje goed maar na een paar weken kwam het gedrag van Bert weer terug.

Het verziekte de sfeer binnen het team en de andere werknemers liepen wel eens binnen om over collega Bert te klagen.

Ik weet niet wat ik hier mee moet, zegt de werkgever. We spreken af dat ik langskom om de situatie eens te bespreken.
Ontslag vindt de werkgever geen optie. De werkgever geeft aan dat hij Bert niet kwijt wil omdat hij een specialistische functie heeft en het is moeilijk om iemand anders hiervoor te vinden.

Er zijn wel functioneringsgesprekken gehouden maar er wordt geen dossier bij gehouden.
Door de crisis en de concurrentie heeft het bedrijf het moeilijk en voelt de werkgever druk.
De vraag van de werkgever is: wat doe ik met Bert en hoe houd ik mijn andere werknemers gemotiveerd.

Door te sparren met de werkgever, krijgt de werkgever helder wat er speelt en hoe het anders kan.

Items die tijdens het gesprek aan bod komen zijn:

  • de geschiedenis van het bedrijf. De werkgever is begonnen als zzp-er  en heeft in glorietijd personeel aangenomen zonder leidinggevende ervaring
  • wat heb je nodig als werkgever om je medewerkers aan te kunnen sturen?
  • blijf je als werkgever het gedrag van je werknemer toleren?
  • hoe geeft de werkgever zijn grenzen aan?
  • de werknemer voelt aan dat hij vanwege zijn functie niet ontslagen zal worden
  • dossiers bijhouden van gesprekken met werknemers blijft belangrijk.

Er wordt een plan van aanpak  gemaakt:

  • Bert en zijn collega’s worden in eerste instantie op individuele basis gecoacht
  • Ook de werkgever wordt gecoacht
  • Dossiers worden goed bijgehouden
  • Optioneel is een teambuildingsdag; zodat alle medewerkers incl de werkgever elkaar weer kunnen vertrouwen en beter kunnen samenwerken.

Wil je ook eens sparren over mogelijkheden om meer uit je medewerkers te halen?
Bel of mail me voor een vrijblijvende afspraak.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *